Kdo z vás, starších pamětníků, co zažili socialismus, si ještě pamatuje na jízdy a závěrečné praktické zkoušky v terénu městských ulic v autoškole? Pokud ano, tak si jistě dokážete vybavit vozový park a zejména tuhé řízení starých škodovek. Tehdy posilovače řízení v automobilech prakticky neexistovaly a řidič musel pro otáčení volantu vynakládat poměrně velkou sílu. Řídit vůz v autoškole – to ještě šlo, protože jízdy probíhaly v omezených časových intervalech, ale kdo se tehdy vypravil s autem někam dál, řekněme na Slovensko, do Maďarska, do NDR či jiného socialistického státu, musel častěji na trase odpočívat i proto, že řízení nebylo vůbec snadné.
Čím složitější systém, tím větší pravděpodobnost poruchy
Ti z vás, co vlastníte veterány bez posilovačů řízení, to máte snazší v tom, že odpadá velmi složitý mechanismus servo řízení. Zde je v činnosti i hydraulické čerpadlo servo řízení buď zubové, nebo křídlové, podle typu vozidla. Hydraulická čerpadla 6r0423156b https://www.woocar.cz/produkty/hydraulicke-cerpadlo-seat-vw-skoda-6r0423156b/ jsou spojena s hřebenovým tyčovým ozubením, které ovládá otáčení kol předního podvozku.
Vzhledem k tomu, že je ve hře hydraulická kapalina (olej) a písty, které pomáhají s pohybem kol, musí být také patřičně utěsněna a udržována ve stabilním tlaku. V této složité soustavě může dojít k poruše hydrauliky jak u čerpadla, tak i ostatních částí, ale naštěstí existují náhradní díly, které jsou v případě závady k mání.
Úskalí posilovačů řízení
Posilovače řízení usnadňují práci s ovládáním vozidla až tak, že vám stačí točit volantem prakticky jen jedním prstem, ale tyto mechanismy také sklízí drtivou kritiku z toho důvodu, že řidič mnohdy ztrácí kontrolu nad vozidlem u problematických povrchů, jako je nerovnost vozovky, námraza a náledí, sněhová krusta, vrstvy vody při silnějším lijáku atp. Zjednodušeně řečeno, čím více práce za vás udělá stroj, tím menší máte zprostředkovaný kontakt s povrchem vozovky.